4 Ocak 2014 Cumartesi

SSD almalıyım ? Alırsam nasıl birşey olmalı ? SSD neden daha iyi ? Ucuzu hangisidir ?


Geçenlerde bilgisayarımda oluşan bir sıkıntı nedeniyle HDD(Hard Disk Drive) değiştirme kararı aldım.  Tabi bu devirde alınacak en mantıklı depolama seçeneklerinden biri de SSD(Solid State Drive) almak ve ben de buna karar verdim.

Uzun bir araştırmadan sonra gördüm ki, mantıklı ve ucuz bir seçim yapmak kolay değil. SSD ler ile ilgili birçok makale ve doğal olarak birçok fikir var.
Ancak merak edip bakmışsanız görmüşsünüzdür ki SSD ler alışık olduğumuz HDD piyasası gibi ucuz donanımlar değiller. Bu yüzden insan doğru bir karar vermek istiyor.

Bu konuda benim kararım Samsung 840 EVO Serisi oldu.

Şimdi gelelim karar aşamasına ...

1. Soru , SSD Nedir ?

** Bu kısımda biraz teorik teknik detaya kaçabiliriz, isterseniz son paragrafa atlayın.

SSD (Solid State Drive) ler birer veri depolama üniteleridir. Ancak HDD iler arasında çok büyük farklılıklar bulunmaktadır.

Çoğumuzun kullandığı HDD'lerin çalışma mantığında, diskler(tabaklar) üzerine manyetik olarak yazılmış veriyi , bir motor aracılığı ile çok hızlı bir şekilde döndürerek veriyi okumak veya üzerine veri yazmak vardır. HDD'ler de veri silmek diye birşey yoktur. 

Tabi , "Nasıl veri silemiyoruz, ben siliyorum işte .. "  diye bir soru uyanabilir aklınızda. Şöyle ki, siz işletim sisteminizde (Windows , MacOS , Linux vs. ) bir dosya sildiğinizde o dosya aslında tam olarak silinmez, sadece işletim sistemi o dosyayı sizden gizler. Bir HDD üzerinde veri, yerine yeni veri gelene kadar bekler.(Tabi olağan durumlardan bahsediyoruz. Bazı durumlarda bunu aşmak mümkündür.) Yerine yeni veri gelen sektör, yeni veriyi eski verinin direkt olarak üzerine yazar. Böylece veri HDD'den silinmiş varsayılır.

Ancak bu durum SSD ler üzerinde böyle değildir. SSD'lerin çalışma mantığı RAM(Random Access Memory/ Rastgele Erişilebilir Hafıza) mantığı gibidir.Veriler direkt olarak entegre devreler üzerine yazılırlar. 

Aslında, yazma ve okuma işlemleri geleneksel HDD işlemleri gibidir ancak SSD ler içerisinde hiçbir mekanik parça yoktur. HDD ler gibi tabakların dönmesini falan beklemek zorunda kalmadığınız için yaklaşık 3-4 kat daha hızlı veri okur,yazarsınız (alacağınız SSD ye göre değişir tabi).

Ve Modern SSD lerin çoğunda TRIM özelliği bulunmaktadır ki bu özellik HDD'lerde yoktur. Nedir bu diyecek olursanız, TRIM komutu OS(Operating System/İşletim Sistemi) tarafından SSD'ye gönderildiği zaman, istenilen bloktaki tüm verileri sıfırlar. Böylece daha iyi bir performans, stabilite sağlamış olursunuz.

Özetleyecek olursak, donanımsal olarak SSD'ler, HDD'lere göre daha gelişmiş bir sisteme sahiptirler. RAM mantığında çalışmaları, mekanik parçalarının olmamaları performans arttırımında fayda sağlarken, bir taraftan da sesten kurtulmuş ve enerji tasarrufu yapmış olursunuz.

2. Soru , bir SSD'ye ihtiyacınız var mı ?

Bu sorunun cevabı gerçekten size kalmış aslında ama ben de aklınızda birkaç fikir oluşmasını sağlamak için bazı şeyler ekleyeceğim.

Aradığınız şey performans ise, örneğin ;

  1. Oyun oynarken, oyunun açılış hızının, dosya yükleme hızının yükselmesini istiyorsanız,
  2. İş dünyasında, sürekli depolama aygıtından veri çeken bir program kullanıyorsanız
    1. Mesela grafik ve video programları ( 3ds Max, Indesign, Illustrator, Premiere, After Effects) (Tabi bu tip programlar daha çok RAM kapasitesi ve CPU hızıyla alakalıdır ancak inanın bana SSD de farkettirir)
    2. Programlama programları (Visual Studio, Eclipse, IntelliJ Idea vs.)
  3. Ya da bilgisayarım beni kanser edecek, tüm donanımlarını değiştirmem lazım diyorsanız
SSD tam size göre.... mi ? Tabi burada birde fiyat devreye giriyor .

3. Soru , fizibilite sonucu ne olacak ?

Tamam, SSD performans arttırımı sağlıyor ancak, bu gerçekten size gereken birşey mi buna iyi karar vermelisiniz. Çünkü görmüşsünüzdür ki SSD'ler bugün en ucuz 100-200$ + KDV gibi fiyatlardan başlıyor ve ucunun nereye kadar gittiğini tahmin bile edemezsiniz.

Böyle bir donanımı aldıktan sonra, yaptığınız yatırıma değecek mi ?

Bence ;
Eğer iş dünyası ile ilgili bir yatırımsa, kesinlikle bunu yapmalısınız. Ancak sadece oyun oynamak amaçlıysa ve siz kendinizi her zaman oyun oynayan biri olarak (hardcore gamer diyoruz biz buna) görmüyorsanız çok gereksiz bir yatırım olabilir. Veya bu donanımı alacağınız bilgisayar sadece bir veri yedekleme bilgisayarı da olabilir ki o zaman kesinlikle tavsiye etmiyorum.En azından bu fiyatlara...


Gelelim benim verdiğim karara ;

Yazının başında da söylediğim gibi ben Samsung 840 EVO serisinden bir SSD aldım. Bu kararı verirken çok araştırdım ve gördüm ki Samsung SSD piyasasında gerçekten yer edinmiş bir firma.

Performans ile ilgili testlere baktığımda, Samsung 840 EVO serisinin gerçekten güzel puanlar aldığını gördüm.

Ancak daha ucuz yollu birşey olsun diyorsanız, tavsiye edebileceğim markalar arasında Sandisk ve OCZ var .

Bir de bu arada incelemek isterseniz ; 

SSD Benchmark Sonuçları linkinden sıralamayı kendiniz de görebilirsiniz. Tabi bu cihazların çoğu Türkiye'ye ihraç edilmiyor ancak olanların arasından uygun fiyata göre seçim yapabilirsiniz. 

Umarım yardımcı olabilmişimdir.


1 yorum:

  1. Titanium Quartz | TITanium.arts
    Titanium-Arms.com titanium pry bar | TITSATIA®, LTD. - Product of titanium charge Titesatom.arts micro hair trimmer - Company ford focus titanium hatchback incorporated in the United titanium scissors States of America.

    YanıtlaSil